Miten saada kävijöitä verkkokauppaan? 5 keinoa kasvattaa laadukasta liikennettä
Verkkokaupan myynnin kasvattaminen ja tuloksen parantaminen onnistuu kehittämällä neljää osa-aluetta: kävijämäärää, konversiota, keskiostosta ja katetta. Ilman kävijöitä verkkokauppa ei voi kasvaa. Tässä artikkelissa sukelletaan yhdessä verkkokaupan liikenteen kasvattamiseen monikanavaisella markkinoinnilla.
Miten houkuttelen juuri oikeita kävijöitä verkkokauppaan?
Miten kasvatan verkkokaupan kävijämäärää?
1. Hakukoneoptimointi: tasaista kävijävirtaa pitkällä aikavälillä
2. Hakukonemainonta: ostovalmiita kävijöitä verkkokauppaasi nopeasti
3. Sosiaalinen media: tavoita ja vakuuta unelmayleisösi
4. Kumppanuus- ja vaikuttajamarkkinointi: tavoita uusia yleisöjä ja kasvata luottamusta
5. Sähköpostimarkkinointi: sitouta ja aktivoi asiakkaasi ostoksille
Miten houkuttelen juuri oikeita kävijöitä verkkokauppaan?
Vaikka lisääntynyt liikenne verkkokaupassasi tuo sinulle todennäköisesti myös uusia asiakkaita, kaikki liikenne ei ole saman arvoista. Ole tarkkana ettet aja kauppaasi kävijöitä, jotka eivät ole unelma-asiakkaitasi ja valmiita ostamaan tuotteitasi tai palvelujasi.
Keskity kasvattamaan erityisesti laadukkaan liikenteen määrää eli hankkimaan kävijöitä, jotka konvertoituvat myynniksi – vähintäänkin pidemmällä aikavälillä.
Jotta markkinointiviestisi puhuttelee unelma-asiakastasi, varmista että tunnet hänet. Tee asiakashaastatteluja esimerkiksi parhaille asiakkaillesi ja kysy heiltä miksi he valitsivat verkkokauppasi.
Lisäksi on tärkeää, että viestit oikeita asioita oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan asiakkaan ostopolulla.
Kokeilemalla selvität mikä toimii ja mikä ei.
Ennen kävijämäärän kasvattamiseen tähtäävien keinojen valintaa kirkasta mitä myyt, kenelle ja miksi:
- Mikä on unelma-asiakkaasi pohjimmainen tarve tai ongelma, jonka tuotteesi ratkaisee?
- Onko tuotteellesi jo kysyntää, esimerkiksi hakuja Googlessa, vai tarvitseeko sinun keskittyä erityisesti kysynnän luomiseen?
- Onko tuotteesi hinta sellainen, että ostopäätös vaatii asiakkaan pidempää lämmittelyä?
- Missä digitaalisissa kanavissa unelma-asiakkaasi viettää aikaa? Mistä hänet tavoittaa?
- Missä ja miten kilpailijasi markkinoivat? Miten erottaudut heistä?
Miten kasvatan verkkokaupan kävijämäärää?
Kestävä kävijämäärän kasvattaminen vaatii useita kohtaamispisteitä asiakkaan kanssa ostopolun eri vaiheissa ja samanaikaista markkinointia monessa eri kanavassa.
Verkkokauppojen digimarkkinoinnissa korostuu viisi alla esiteltyä kanavaa – valitse ne joista tavoitat ihanneasiakkaasi tehokkaimmin ja keskity tuottamaan niihin laadukasta asiakastasi palvelevaa sisältöä.
Muista, että kaikkia kanavia ei tarvitse ottaa haltuun kerralla eikä sinun tarvitse itse osata kaikkea – apua on saatavilla.
1. Hakukoneoptimointi: tasaista kävijävirtaa pitkällä aikavälillä
Verkkokaupan hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tehokkaimmista tavoista hankkia laadukasta liikennettä, mikä tekee siitä suositeltavan strategian ihan jokaiselle verkkokauppiaalle.
Ennen kaikkea hakukoneoptimointi on asiakaspalvelua: autat asiakasta juuri, kun hän etsii ratkaisua ongelmaansa Googlesta.
Orgaanisen liikenteen buustaaminen hakukoneoptimoinnin avulla ei vaadi mainosbudjettia, kuten hakukonemainonta.
Lisäksi kärkisijoilla orgaanisissa hakutuloksissa näkyminen rakentaa luottamusta ja tavoittaa ne potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät halua klikata mainoksia.
Vaikka tavallisesti liikenteen kasvu alkaa näkyä merkittävästi vasta 3-6 kuukauden kuluttua, fiksusti optimoitu sisältö tuottaa tuloksia vielä vuosienkin päästä – ja kävijän tarpeisiin optimoitu sisältö parantaa usein myös mainonnan konversioprosenttia jo ennen sitä.
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä, mutta palkitsevaa. Kun verkkokauppasi sisällöt kohtaavat unelma-asiakkaidesi tarpeiden kanssa, ei pelkästään kävijöiden määrä kasva vaan asiakaskokemus paranee.
Keskeisiä vinkkejä verkkokauppiaan SEO-strategiaan:
✅ Kokonaisvaltainen nykytilan kartoitus eli SEO audit
Jotta voidaan tehdä toimintasuunnitelma, aluksi kannattaa selvittää kattavasti mitä on tehty tähän mennessä oikein, mitä voi parantaa ja mikä on tilanne verrattuna kilpailijoihin.
Kartoituksessa on tärkeää tarkistaa, ettei mikään verkkokauppasi tekninen yksityiskohta estä hakukonenäkyvyyden kehittymistä.
✅ Avainsanatutkimus
Selvitä, millä hakusanoilla asiakkaasi etsivät tuotteitasi ja millaisia sisältöjä he toivovat löytävänsä, jotta voit optimoida verkkokauppasi heitä paremmin palvelevaksi.
Muista hyödyntää pitkän hännän avainsanoja eli usean sanan yhdistelmiä, kuten ”ekologiset lastenvaatteet” tai “mustat naisten goretex lenkkarit”.
Huomioi, että usein hakusanat eivät vastaa alalla ammattilaisten kesken käytettyjä termejä tai oikeinkirjoitussääntöjä – siksi sanat kannataa valita datan ei mutun perusteella.
✅ Tuotekategorioiden ja tuotesivujen optimointi
Optimoi jokainen sivu käyttäjäkokemusta ja hakukoneita silmällä pitäen. Valitse yhdelle sivulle vain yksi pääavainsana ja muutamia tukevia avainsanoja, kuten pääavainsanan synonyymeja.
Käytä avainsanoja otsikoissa, url-osoitteessa, leipätekstissä, metatiedoissa ja kuvien ALT-teksteissä – niin että ne luonnollisesti sopivat osaksi sisältöä. Varmista, että tuotearvostelut nousevat hakutuloksiin.
Johdata käyttäjää selkeästi kohti ostoa ja varmista, että kaikki ostopäätöstä varten tarvittava tieto on helposti ja houkuttelevasti esillä.
✅ Sisällöntuotanto
Kirjoita blogiartikkeleita, jotka vastaavat usein kysyttyihin ja hakukoneista haettuihin kysymyksiin tai ongelmiin, kuten ”Kuinka valita oikea koko lastenvaatteille?”
Hakukoneoptimoitu blogi kasvattaa verkkokauppasi hakukonenäkyvyyttä ja ohjaa erityisesti ostopolun alkupäässä olevia potentiaalisia asiakkaita verkkokauppaasi. Tuotehakusanat ovat usein kilpailtuja, mutta blogiin saattaa löytyä avainsanoja, joille optimoitu sisältö voi nousta hakutulosten kärkeen helpommin ja nopeammin.
Näin rakennat verkkokaupan, joka myy ymmärryksellä – ei pelkällä näkyvyydellä
Katso maksuton 3-osainen videosarja – näytän miksi kävijän kohtaaminen ratkaisee kasvusi ja miten onnistut siinä.
2. Hakukonemainonta: ostovalmiita kävijöitä verkkokauppaasi nopeasti
Hakukonemainonta (SEA) on kustannustehokas ja nopea tapa houkutella kävijöitä verkkokauppaan – erityisesti ostopolun loppuvaiheessa, kun potentiaalinen asiakas on hyvin lähellä ostopäätöstä.
Voit kohdentaa hakusanamainontaa tärkeille avainsanoille, eri asiakasryhmille ja maantieteellisesti. Maksat vain, kun mainostasi klikataan, ja voit määrittää oman budjettisi.
Yhdistettynä hakukoneoptimointiin hakukonemainonta on entistä tuottoisampaa, sillä SEO-toimenpiteet parantavat sivustosi sisältöä ja käyttäjäkokemusta.
Lisäksi jos verkkokauppasi on uusi eikä orgaaninen hakukonenäkyvyys ole vielä ehtinyt kasvaa tai sivustouudistuksen yhteydessä täytyy paikata väliaikaista orgaanisen liikenteen määrän laskua, hakukonemainonta on erinomainen keino.
Hakusanamainonta vaatii kuitenkin vaivannäköä, aikaa ja optimointia, jotta saat mainosbudetista täyden hyödyn irti. Käytä aikaa sen miettimiseen, mitkä hakusanat ovat verkkokaupallesi arvokkaita. Seuraa aktiivisesti millä sanoilla tulee kauppaa ja millä ei. Testaa myös erilaisia mainoksia.
Google Ads on työkalu Google-mainonnan toteuttamiseen, mutta mainontaa voi tehdä muihinkin hakukoneisiin, kuten Bingiin.
Esimerkiksi näin voit toteuttaa verkkokaupan hakusanamainontaa:
✅ Retargetointi eli uudelleenmarkkinointi
Kohdenna ostoon aktivoivia mainoksia niille, jotka ovat jo vierailleet verkkokaupassasi, mutta eivät vielä ostaneet.
✅ Dynaamiset kampanjat
Jos olet jo panostanut sivustosi sisällölliseen ja rakenteelliseen kehittämiseen, hyödynnä tehokkaita ja osuvia dynaamisia mainoksia, jotka päivittyvät automaattisesti verkkokauppasi sisältöjen mukaan.
Dynaamiset kampanjat säästävät aikaa ja vaivaa, koska sinun ei tarvitse luoda jokaiselle tuotteelle ja haulle omaa mainosta.
✅ Negatiiviset avainsanat
Määrittelemällä kampanjoihin avainsanat, joilla et halua mainoksesi näkyvän, voit välttää mainoksen näkymisen ihmisille, jotka eivät halua ostaa tuotteitasi.
3. Sosiaalinen media: tavoita ja vakuuta unelmayleisösi
Sosiaalisessa mediassa voit vahvistaa yhteyttä asiakkaidesi kanssa ja ohjata kävijöitä verkkokauppaasi.
Kohdennettujen mainosten ja monipuolisten mainosmuotojen avulla voit tavoittaa ostovalmiit ihanneasiakkaasi esimerkiksi Instagramissa, Facebookissa, Tiktokissa ja YouTubessa.
Esimerkkejä sosiaalisen median hyödyntämisestä verkkokaupan markkinoinnissa:
✅ Sisältömarkkinointi ja vuorovaikutus
Tarinat sinusta, yrityksesi arjesta ja asiakkaistasi, inspiroivat sisällöt tuotteistasi sekä vuorovaikutus asiakkaidesi kanssa vahvistaa luottamusta ja sitoutumista brändiisi – mikä tuo myös liikennettä verkkokauppaasi pidemmällä aikavälillä.
✅ Lookalike-yleisöt
Hyödynnä lookalike-yleisöjä esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnassa: mainosta uudelle yleisölle, joka on samankaltainen jo ostaneiden asiakkaiden kanssa ja todennäköisesti kiinnostunut tuotteistasi.
✅ Videot
Videot ovat tehokas keino asiakashankinnassa mutta myös luottamuksen rakentamisessa – ota ne osaksi markkinointiasi niin somekanavissa kuin verkkokaupassasi monipuolisesti tuotteiden ja yrityksen esittelyssä. Hakukoneoptimoimalla YouTube-videosi, voit saada pitkäaikaista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.
4. Kumppanuus- ja vaikuttajamarkkinointi: tavoita uusia yleisöjä ja kasvata luottamusta
Yhteistyö muiden yritysten, vaikuttajien tai kumppaneiden kanssa auttaa sinua tavoittamaan uusia yleisöjä, joissa on unelma-asiakkaitasi, ja kasvattamaan verkkokauppasi liikennettä ja myyntiä.
Vaikuttajan suositus koetaan usein yhtä luotettavana kuin ystävän suositus. Jotta vaikuttajamarkkinointi onnistuu ja tuo kauppaa, sinun täytyy löytää henkilöt, joiden yleisö ja tapa tehdä sisältöä sopii verkkokauppasi tuotteille.
Tässä muutama idea yhteistyöhön vaikuttajien ja kumppaneiden kanssa:
✅ Affiliate-markkinointi
Affiliate-kumppanit julkaisevat esimerkiksi blogissa tai somessa sisältöä, jossa he suosittelevat tuotteitasi ja saavat komission jokaisesta tietyn aikaikkunan sisällä affiliate-linkin kautta tulleesta ostoksesta.
Aloita affiliate-mainonta liittymällä affiliate-verkostoon tai pyörittämällä ohjelmaa itse verkkokauppaan asennettavan lisäosan avulla.
✅ Vaikuttajamarkkinointi
Tunnettujen vaikuttajien yhteistyöt tekevät todennäköisesti ison loven markkinointibudjettiin. Sen sijaan voit kokeilla vaikuttajamarkkinointia pienemmän yleisön mikrovaikuttajien kanssa huomattavasti kevyemmällä investoinnilla.
✅ Vieraskynäartikkelit
Tiedätkö muita yrityksiä, joiden asiakaskunnassa on ihanneasiakkaitasi, mutta ette ole suoria kilpailijoita?
Ehdota, että kirjoitat heidän blogiinsa vieraskynäartikkelin heidän asiakkailleen mielenkiintoisesta aiheesta ja lisää siihen linkki verkkokauppaasi. Blogiartikkelia voi jakaa esimerkiksi kumppaniyrityksen uutiskirjeessä tai somekanavissa.
Vieraskynäartikkelit tukevat myös hakukonenäkyvyyttä parantamalla sivuston luotettavuutta ja auktoriteettia: saat sivustollesi johtavan aitoa linkkivoimaa tuovan backlinkin toiselta laadukkaalta sivustolta.
5. Sähköpostimarkkinointi: sitouta ja aktivoi asiakkaasi ostoksille
Verkkokaupan myynnin kasvattamisessa vanhojen asiakkaiden sitouttaminen on yhtä tärkeää kuin uusien houkutteleminen. Useimmiten se on myös kustannustehokkaampaa.
Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa aktivoida erityisesti jo ostaneita asiakkaita uudelleen – tavallisesti sähköpostin kautta tulleiden asiakkaiden ostojen konversioprosentti on liikenteen lähteistä korkein.
Vinkkejä tehokkaaseen verkkokaupan sähköpostimarkkinointiin:
✅ Kasvata uutiskirjelistaasi jatkuvasti
Listan kerääminen kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa: sähköpostilista on sinun omaisuuttasi ja hyödynnettävissä, vaikka sometilisi kaapattaisiin tai muulla tavoin menettäisit pääsyn niihin.
Älä keskity vain alennuksilla ja hinnalla myymiseen tai massaviesteihin, jotka eivät puhuttele oikein ketään, vaan panosta unelma-asiakastasi kiinnostavaan sisältöön. Et halua viestiesi päätyvän roskapostien joukkoon.
✅ Hyödynnä automaatioita
Keskity kohdennettuihin viesteihin, jotka tavoittavat asiakkaat juuri oikealla sisällöllä oikeaan aikaan: tämä onnistuu monipuolisilla automaatioilla.
Sitouta uudet tilaajat tervetuloa-viestisarjalla, jossa kerrot miksi asiakkuus verkkokaupassasi kannattaa.
Aktivoi asiakkaita ostoksille esimerkiksi hylättyjen ostoskorien muistutusviesteillä, aiempiin ostoihin perustuvilla tuotesuosituksilla ja “Meillä on sinua ikävä” -viesteillä.
✅ Palkitse kanta-asiakkaitasi
Anna kanta-asiakkaille henkilökohtaisia tarjouksia, alennuskoodeja, ilmaisia tuotteita tai ennakkopääsy ostamaan kampanjatuotteita tai uutuuksia.
Kysy mikä kanta-asiakkaidesi mielestä olisi palkitsevinta ja pyri toteuttamaan toiveita.
+ Muutama extravinkki
Edellä mainittujen digimarkkinoinnin keinojen lisäksi hyödynnä myös muita tuotteillesi ja kohderyhmällesi sopivia markkinoinnin ja viestinnän menetelmiä, kuten:
✅ Mediatiedotteet (PR)
Ehdottamalla aktiivisesti kiinnostavia juttuaiheita valtakunnallisille ja paikallisille medioille sekä pienemmille verkkomedioille (mm. järjestöt ja yhdistykset), voit saada näkyvyyttä ja liikennettä verkkokauppaasi.
✅ Keskustelufoorumit
Mene keskustelualustoille, kuten Facebook-ryhmiin, joissa kohderyhmäsi on.
Usein ryhmissä ei saa mainostaa suoraan, mutta keskustelemalla aktiivisesti voit kasvattaa asiantuntijamielikuvaa ja mahdollisesti jakaa hyödyllisiä blogikirjoituksia ohjaten sitä kautta kävijöitä verkkokauppaasi.
Keskustelujen kautta saat myös arvokasta tietoa unelma-asiakkaastasi.
✅ Tapahtumat
Osallistu tapahtumaan tai messuille, jossa tiedät ihanneasiakkaasi olevan, sponsoroi tapahtumaa tai järjestä oma tapahtuma – näin voit tavoittaa nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaitasi ja innostaa heitä ostoksille.
✅ Perinteisemmät mainonnan muodot
Esimerkiksi ulkomainonta sekä printti-, radio- ja tv-mainonta voi tulla kyseeseen erityisesti, kun verkkokauppa kasvaa.
Miten varmistan, että kävijät ostavat?
Pohjimmainen tavoite liikenteen kasvattamisen taustalla on muuttaa kävijät ostajiksi ja pitkäaikaisiksi asiakkaiksi, eikö niin?
Ensimmäinen vinkkini ostojen varmistamiseksi, on palata vielä kerran siihen mistä lähdettiin liikkeelle: asiakasymmärrykseen.
Edelleen markkinointia tehdään valitettavan paljon niin, ettei siinä huomioida unelma-asiakasta lainkaan – kanavavalinnoissa, kohdennuksessa, sisällöissä tai ajoituksessa – ja mietitään miksi kassa ei kilise.
Vaikka verkkokauppiaana toimit verkossa, sinun täytyy astua esiin ja keskustella asiakkaidesi kanssa, jotta aidosti ymmärrät unelma-asiakkaasi haasteet, tarpeet ja oston esteet.
Sen lisäksi, että saat houkuteltua oikeanlaisia kävijöitä verkkokauppaasi, tarjoa heille miellyttävä asiakaskokemus: panosta käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja kasvata verkkokaupan konversioprosenttia.
Verkkokaupan monikanavainen markkinointi tuo tuloksia
Saat kävijöitä verkkokauppaan hyödyntämällä monipuolisesti eri kanavia ja strategioita ja sitoutumalla markkinoinnin kehittämiseen pitkäjänteisesti.
Varmista, että tunnet unelma-asiakkaasi tarpeet ja haasteet, jotta osaat valita oikeat kanavat ja rakentaa juuri häntä puhuttelevia sisältöjä ja mainoksia.
Kokonaisvaltaisesti hakukoneoptimoitu verkkokauppa houkuttelee kävijöitä vielä vuosienkin päästä, kun taas hakukonemainonta ja somemainonta voivat oikein kohdennettuina tuoda nopeita tuloksia.
Vaikuttajien ja kumppanuuksien avulla voit tavoittaa uusia yleisöjä ja rakentaa luottamusta.
Muista myös hyödyntää sähköpostiautomaatioita erityisesti nykyisten asiakkaiden uudelleen aktivointiin.
Toimialastasi ja kohderyhmästäsi riippuen harkitse lisäksi täydentäviä keinoja, kuten PR, keskustelufoorumit, tapahtumat tai ulkomainonta.
Koska hakukoneet arvostavat suosittuja sivustoja, kasvava kävijämäärä ja vahva läsnäolo mediassa ja sosiaalisessa mediassa voi itsessään epäsuorasti vahvistaa sijoituksiasi hakutuloksissa ja tuoda lisää orgaanista liikennettä.
Jotta positiivinen kehä pääsee syntymään, varmista käyttäjäkokemusta parantamalla ja konversio-optimoinnilla, että kävijät viihtyvät verkkokaupassasi.
Verkkokauppasi menestys ei ole kiinni yhdestä taktiikasta – kokonaisvaltainen strategia varmistaa, että liikenteesi kasvaa tasaisesti ja kestävästi.
Maksuton 3-osainen minisarja: Ymmärrä, kohtaa ja konvertoi
Videoilla näytän miten rakennat verkkokaupan, joka myy ymmärryksellä – ei pelkällä näkyvyydellä.

Olen Riikka Räsänen,
hakukone- ja konversio-optimoija 10 vuoden markkinointikokemuksella. Näytän sulle olennaisen ja selkeytän verkkokauppasi systeemejä, jotta näkyvyys ei jää pelkäksi numeroksi vaan muuttuu todellisten kohtaamisten kautta myynniksi.